Fisk & skaldjurssoppa! (recept)

 
Efter ett gympass på ungefär 1h med fokus på cardio/mage har jag nu kommit ut från duschen och satt igång med maten. Fisk & skaldjurssoppa står på menyn, och ärligt talat har jag aldrig ätit någon godare än min egna haha! Nyttig är den också! Då den inte innehåller någon grädde utan bara är baserad på vatten och krossade tomater - så gott! Nu måste jag fortsätta då hungern är som värst efter träning hehe, vi hörs :)

Recept för ca 3 personer
Du behöver:
1 Gullök/sharlottenlök/purjolök (vilket som går bra, bara du har någon lök!)
2 vitlöksklyftor
1 Paprika
1 näve färsk basilika
1 morot (inget måste)
1 buljongtärning (fisk eller grönsak)
2 krossade tomater-paket
1-1½ dl vitt vin
2 fiskfiléer
100g skaldjur (i mitt fall 1 laxfilé och 1 torskfilé samt lite räkor då det var allt vi hade hemma) 

Så här gör du:
Hacka ner löken, paprikan, moroten och basilikan. Fyll botten på en kastrull med olivolja och sätt på plattan på högsta värmen. Lägg efter någon minut i det du har hackat. Pressa i vitlöksklyftorna - rör om noga i några minuter så det inte bränns! 
Häll i vinet och låt koka några minuter tillsammans med buljongtärningen och de kryddor du vill ha. (T.ex dill, dragon, aromat, vitpeppar, cayennepeppar, paprikakrydda, citronpeppar..Ju mer desto bättre men glöm inte att smaka av!) Häll sedan i båda paketen med krossade tomater och fyll upp ett paket med vatten som du häller i. Låt nu detta koka i minst 20 minuter. Om man vill kan man nu tillsätta 1 dl grädde för en tjockare konsistens, men tänk på fetthalten! Jag tycker det blir godare utan. Medan soppan kokar kan du skära fisken i tärningar.

Efter 20 minuter kan du mixa soppan med en stavmixer direkt i kastrullen för att få en slät soppa - eller så lägger du i fisken och låter det koka ytterligare 4 minuter innan servering. KLART!
Serveras med några spenatblad för ännu mera protein!





Kan man få receptet på din soppa? :)

Svar: Absolut! Har lagt upp det i samma inlägg nu :)
Stephanie Nyberg


Ditt namn? Kom ihåg mig

E-postadress? (publiceras ej)


Egen blogg/hemsida? Skriv den gärna här isåfall!


Din Kommentar: